Usuwanie zęba to zabieg dentystyczny, w którym ząb usuwa się z zębodołu. Ekstrakcję zęba wykonuje przede wszystkim chirurgia jamy ustnej. Jednak dentyści ogólni również wykonują zabiegi ekstrakcji zębów w ramach swoich podstawowych obowiązków. Specjaliści ci mają wysokie kwalifikacje i doświadczenie w przeprowadzaniu usuwania zębów. Taką procedurę poprzedza dokładne sprawdzenie jamy ustnej, dziąseł i ust. Przed ekstrakcją należy upewnić się, że obszar, w którym ma zostać usunięty ząb, jest całkowicie znieczulony. Jednak czy usuwanie zęba jest konieczne

Usuwanie zęba – procedury

Istnieją dwa rodzaje procedur usuwania zęba – proste oraz chirurgiczne. Ekstrakcja prosta jest wykonywana zwykle na zębach widocznych w jamie ustnej i zazwyczaj wykonuje się je w znieczuleniu miejscowym. Usunięcie chirurgiczne wykonuje się, gdy dostęp do zęba jest niemożliwy. Dzieje się tak, gdy ząb nie wyłonił się całkowicie z dziąseł lub ząb został złamany pod linią dziąseł. W tej procedurze dentysta może wykonać nacięcie w dziąśle, w celu podniesienia tkanek miękkich pokrywających ząb. W niektórych przypadkach ząb można podzielić na wiele części, aby ułatwić jego usunięcie. Ekstrakcje chirurgiczne wykonuje się zwykle w znieczuleniu ogólnym. Należy pamiętać, że ekstrakcja zęba jest ostatnią opcją, którą można uznać za rozwiązanie dentystyczne. Dlatego warto skonsultować się z dentystą, aby dowiedzieć się, czy usuwanie zęba jest konieczne.

Czy usuwanie zęba jest konieczne? Powody i przyczyny ekstrakcji

Ludzie korzystają z dwóch zestawów zębów – mlecznych i stałych. Zęby mleczne są pierwszą linią zębów wytwarzanych przez ciało. Kiedy wypadną, drugi zestaw zębów stałych je zastępuje. Mają nam służyć przez całe życie. Jednak usuwanie zęba może być konieczne w następujących przypadkach:

• Nieodwracalne uszkodzenie zęba z powodu ciężkiego próchnicy. Dzieje się tak, gdy próchnica dociera do środka zęba, którym jest miazga. Bakterie wytwarzane przez rozpad mogą atakować miazgę i powodować infekcję. W takim przypadku procedura leczenia kanałowego może pomóc w leczeniu infekcji. Jeśli jednak infekcja jest ciężka, można przeprowadzić ekstrakcję, aby zapobiec się jej rozprzestrzenianiu.
  • Przeciwdziałanie chorobie przyzębia. Choroba przyzębia to infekcja dziąseł, więzadeł przyzębia, kości wyrostka zębodołowego i innych struktur otaczających zęby. Najwcześniejszym etapem choroby przyzębia jest zapalenie dziąseł, które ma charakter infekcji. Cięższy rodzaj choroby przyzębia wpływa na więzadła przyzębia i kość wyrostka zębodołowego. Są one spowodowane przez bakterie w płytce nazębnej, która jest lepką substancją, tworzącą się na zębach kilka godzin po jedzeniu. Nie może być usunięta bez szczotkowania. Regularne mycie zębów i wizyty u dentysty mogą pomóc w zapobieganiu tym chorobom. W niektórych przypadkach choroba przyzębia może powodować obluzowanie zęba. Kiedy tak się dzieje, usunięcie zęba jest jedną z opcji.
  • Usunięcie wadliwego zęba. Stosuje się to przy mechanicznym uszkodzeniu zęba, jego zablokowaniu w dziąśle, lub gdy ząb jest już zepsuty. Zazwyczaj dotyczy to zębów mądrości, aby zapobiec uszkodzeniu innych zębów. Usunięcie uszkodzonego zęba może również pomóc zmniejszyć ryzyko infekcji.
  • Zbyt ciasne umiejscowienie zębów w jamie ustnej. Może być konieczne usunięcie jednego lub kilku zębów, w celu wyeliminowania małej ilości miejsca w jamie ustnej. Jest to również zalecane, gdy pacjent musi przejść leczenie ortodontyczne i nie ma miejsca na ruch i wyrównywanie zębów.
  • Po wypadku. Kiedy zdarza się wypadek, taki jak kolizja samochodowa, a pacjent wymaga leczenia stomatologicznego, pierwszą opcją jest zawsze zachowanie zębów. Może być zalecane łączenie zębów, koron, mostów lub licówek. Jeśli jednak problem dentystyczny jest bardzo poważny, może być konieczne usunięcie zęba.