Każdy kręgosłup lekko wygina się w szyi, górnej i dolnej części pleców. Krzywe, które tworzą kształt litery S kręgosłupa, nazywane są lordotycznym (szyja i dolna część pleców) i kifotycznym (górna część pleców). Leczenie lordozy zależy od tego, jak poważna jest krzywa i od tego, jak masz lordozę. Nie ma obaw medycznych, jeśli twoja krzywa dolnej części pleców cofa się, gdy pochylasz się do przodu. Prawdopodobnie poradzisz sobie ze swoim stanem za pomocą fizykoterapii i codziennych ćwiczeń. Ale powinieneś pójść do lekarza, jeśli krzywa pozostaje taka sama, kiedy pochylasz się do przodu.

Lordoza odnosi się do twojej naturalnej krzywej lordotycznej, która jest normalna. Ale jeśli twoja krzywa wygina się zbyt głęboko do wewnątrz, nazywa się to skrzywieniem lub kołysaniem. Lordoza może wpływać na dolną część pleców i szyi. Może to prowadzić do nadmiernego nacisku na kręgosłup, powodując ból i dyskomfort. Może mieć również wpływ na zdolność do poruszania się, jeśli przypadek jest ciężki i nieleczony. Jedną ze skrajnych odmian schorzenia jest zniesienie lordozy szyjnej. Czy jest to groźne?

Czym jest lordoza szyjna?

Lordoza w ciele ma konkretne zastosowanie. Pomaga twojemu ciału:

• absorbować wstrząsy,
  • podtrzymuje ciężar głowy,
  • wyrównuje głowę nad miednicą,
  • ustabilizować i utrzymać jego strukturę,
  • poruszać się i zginać elastycznie.

Wygięcie kręgosłupa w łuk pozwala amortyzować ruchy ciała i ochronić szkielet przed wpływem wstrząsów. Bez tego rozwiązania, groźne mogłoby być nawet chodzenie czy skakanie. Lordoza szyjna jest niezbędna do prawidłowego utrzymywania głowy, bez wpływu na znajdujące się w pobliżu więzadła oraz mięśnie. Czym w takim razie jest zniesienie lordozy szyjnej? Jak się to objawia?

Przyczyny lordozy szyjnej – zaburzenia

Lordoza może dotknąć ludzi w każdym wieku. Pewne warunki i czynniki mogą zwiększyć ryzyko lordozy. Główną przyczyną lordozy zniesionej w odcinku szyjnym są zmiany zwyrodnieniowe kości i stawów, będące następstwem procesów starzenia. W tylnych wyrostkach kręgowych powstają osteofity – kostne narośla, które powodują przerost szyjnego odcinka kręgosłupa, ponieważ zacieśniają kanał kręgowy i szczeliny między krążkami. W wyniku powstających zmian pojawia się ból karku, w czasie którego mimowolnie napinamy mięśnie kręgosłupa. Napięcie mięśni powoduje z kolei ich skrócenie, co sprzyja prostowaniu się naturalnej krzywizny osi szkieletu. Inną przyczyną zniesienia lordozy szyjnej może być uraz powstały podczas wypadku, np. samochodowego, w czasie którego dochodzi do gwałtownego przesunięcia się głowy w przód oraz w tył, co skutkuje rozluźnieniem mięśni i więzadeł przy jednoczesnej zmianie pozycji odcinka szyjnego kręgosłupa. Istnieje grupa czynników zwiększających ryzyko wystąpienia omawianej wady postawy. Zaliczamy do niej:

• pracę biurową oraz inne prace wymagające częstego i długotrwałego pochylania głowy,
  • niedobory witaminy D i wapnia,
  • otyłość prowadzącą do nadmiernego otłuszczenia karku,
  • osteoporozę.

Skoro znamy przyczynę, w takim razie zostaje nam znalezienie odpowiedzi na pytanie, czym objawia się zniesienie lordozy szyjnej?

Zniesienie lordozy szyjnej – objawy

Najczęstszym objawem zniesienia lordozy szyjnej jest ból mięśni. Kiedy kręgosłup wygina się nienormalnie, mięśnie są przyciągane w różnych kierunkach, powodując ich napięcie lub skurcz. Ból ten może rozciągać się na szyję, ramiona i górną część pleców. Można również doświadczyć ograniczonego ruchu szyi lub dolnej części pleców. Generalnie przypadłość powoduje zbyt duży zakres ruchu głowy w stosunku do pracy kręgosłupa. Pacjenci cierpią na napadowe bóle karku. Dodatkowo może dojść do ucisku na nerwy obwodowe, które skutkuje drętwieniem i lekkim niedowładem kończyn górnych, zawrotami głowy, szumami, czy omdleniami.