Świerzb jest to zakaźna choroba skóry wywołana przez pasożyta z rodziny roztoczy. Do zakażenia zazwyczaj dochodzi przez bezpośredni kontakt z osobą chorą, ale może ona również przenosić się przez różne przedmioty. Charakterystycznym objawem są czerwone krostki oraz świąd skóry, który jest szczególnie dokuczliwy w godzinach nocnych. Świerzbem zarazić może się każdy i wbrew pozorom: często nie ma to nic wspólnego z zaniedbaniem higieny osobistej. Dowiedz się, jak wygląda leczenie świerzbu domowymi sposobami.

Co to jest świerzb?

Świerzb to choroba zakaźna wywołana przez świerzbowiec ludzki. Pasożyty te zagnieżdżają się w ludzkim naskórku, tworząc tunele, w których samica składa dziennie ok. 2-3 jaj. Z tych jaj wylęgają się larwy, które w 3 tygodnie przekształcają się w dorosłe osobniki i przedostają się na powierzchnię skóry, gdzie rozpoczyna się proces kopulacji. Pasożytów nie zobaczymy gołym okiem, gdyż są one bardzo maleńkie (0,5 mm długości). Do zakażenia dochodzi poprzez bezpośredni kontakt z osobą chorą np. przez podanie ręki przy przywitaniu, podczas stosunku płciowego, siedzenie obok siebie, a także za pośrednictwem pościeli, ręczników, ubrań czy przedmiotów, które dotykał zarażony.

Objawy świerzbu

Świerzb objawia się silnym świądem skóry, który zazwyczaj występuje m.in. na rękach, fałdach i zgięciach skórnych, a także w okolicach brodawek sutkowych, pępka i na pośladkach. Objawy te występują zazwyczaj 3-4 tygodnie od przedostania się świerzbowca na ciało człowieka i nasilają się w nocy, czy też po kąpieli. Oprócz jaj świerzbowce pozostawiają również swoje odchody, które mogą wywołać reakcje alergiczne, nasilać powstawanie świądu oraz zmian skórnych.

Leczenie świerzbu

Terapia choroby przebiega objawowo, co oznacza, że lekarz przepisuje pacjentowi przede wszystkim maści na świerzb do stosowania miejscowego. Najpopularniejsze preparaty zawierają związki siarki, benzoesan benzylu oraz permetrynę. Takie środki należy nakładać na całe ciało, pomijając głowę. Zaleca się poddawaniu leczeniu wszystkich członków rodziny, zamieszkałych z chorą osobą, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że w okresie wylęgania zostali oni zarażeni chorobą.

Domowe sposoby leczenia świerzbu

Oto kilka domowych sposobów na leczenie świerzbu

• ocet – jest sprawdzoną i łatwo dostępną substancją, która zabija roztocze świerzbowca oraz złożone przez niego jaja. Octem należy smarować całe ciało lub robić okłady na zmienione miejsca.
  • olejki –  olejek z drzewa herbacianego łagodzi stany zapalne i koi świąd. Ma również działanie antybakteryjne i przyśpiesza gojenie się ran. Stosowanie polega na wmasowaniu go w miejsca chorobowe.
  • zioła – nagietek, rumianek, piołun, tymianek i kozłek lekarski łagodzą stan zapalny oraz świąd skóry. Stosuje się je: pijąc napary, stosując okłady i płukanki ziołowe.
  • kąpiele –  z dodatkiem krochmalu, płatków owsianych lub jednej filiżanki pieprzu cayenne ma pozytywne działanie na chorobę. Zawarta w nich kasacyplina jest silnym środkiem przeciwświerzbowym.