Rzeżączka należy do najczęstszych chorób zakaźnych przenoszonych drogą płciową. Bardzo często cierpią na nią osoby w młodym wieku, od 19 do 25 lat. U kobiet choroba może przebiegać bezobjawowo, za to u mężczyzn może wystąpić zapalenie cewki moczowej, charakteryzujące się ropną wydzieliną. Jakie jeszcze możemy zaobserwować objawy rzeżączki i jak je leczyć?

Co to jest rzeżączka?

Rzeżączka jest chorobą weneryczną, przenoszoną drogą płciową. Wywołuję ją bakteria w postaci dwoinki rzeżączki Neisseria gonorrhoeae. Najlepiej rozwija się ona w środowisku ciepłym i wilgotnym, dlatego okolice intymne stanowią ku temu idealne miejsce. Zarazić można się podczas stosunku płciowego (w tym analnego i oralnego). Ponadto, rzeżączką można się jeszcze zarazić przez styczność z przedmiotami higieny osobistej chorego, takimi jak: ręcznik, gąbka do mycia ciała, bielizna, pościel. W niektórych przypadkach do zakażenia dochodzi podczas korzystania z toalet publicznych, basenów oraz saun. Istnieje ponadto możliwość przeniesienia choroby z matki na dziecko w trakcie porodu.

Rzeżączka – objawy

U kobiet pierwsze objawy rzeżączki przebiegają bezobjawowo. Związane z chorobą upławy zazwyczaj są lekceważone i kojarzone z innymi dolegliwościami. Zakażenie u kobiet obejmuje narządy szyjki macicy, pochwę i cewkę moczową. Przy stosunkach oralnych i analnych zarażenie może obejmować jamę ustną, gardło i odbyt. Objawy u kobiet, które mogą wystąpić:

• ból lub uczucie pieczenia przy oddawaniu moczu,
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego,
  • zwiększone, ropne upławy,
  • gorączka,
  • zapalenie jajników.

U mężczyzn rzeżączka rozwija się znacznie szybciej niż u kobiet. Pierwsze objawy rzeżączki możemy zaobserwować już po 3-5 dni od zakażenia, pojawia się bowiem ropny wyciek z cewki moczowej. Innymi objawami mogą być:

• ból i pieczenie podczas oddawania moczu,
  • ból i pieczenie podczas wzwodu,
  • rzadko: gorączka, silny ból, tkliwość, obrzęk najądrzy,
  • rzadkością może być zapalenie prostaty.

Objawy innych partii ciała:

• zapalenie gardła,
  • zapalenie spojówek,
  • zapalenie odbytu i odbytnicy.

Leczenie rzeżączki

W przypadku zauważenia jakichkolwiek objawów rzeżączki, należy udać się do lekarza, który po postawieniu diagnozy skieruje pacjenta na leczenie farmakologiczne. Leczenie rzeżączki polega na podawaniu penicyliny lub doksycykliny. Należy pamiętać, że podejmowanie próby samodzielnego leczenia może prowadzić do przewlekłego zakażenia i powikłań. Osoba, u której zdiagnozowano rzeżączkę, powinna zawiadomić wszystkich ostatnich partnerów seksualnych, aby mogli się oni przebadać i rozpocząć leczenie. Należy również poddać się badaniu w przypadku, gdy u partnera wykryto chorobę, a u nas nie występują żadne objawy. Na szczęście, możliwe jest całkowite wyleczenie rzeżączki.

Powikłania nieleczonej rzeżączki

Zarówno u kobiet, jak i mężczyzn nieleczona rzeżączka może doprowadzić do powikłań takich jak:

• zakażenie całego układu moczowo-płciowego,
  • bezpłodność,
  • zapalenie narządów miednicy mniejszej,
  • zapalenie najądrza i prostaty,
  • zapalenie mięśnia sercowego,
  • zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych,
  • uogólnione zakażenie krwi (sepsa).