Grypa jelitowa to wirusowe zakażenie układu pokarmowego objawiające się wymiotami i biegunką. Jelitówka u dziecka trwa zazwyczaj kilka dni, wywołując tym samym niemałe zaniepokojenie u troskliwych rodziców. Przyczyną takiego stanu są wirusy, które odpowiadają za rozwój dokuczliwych objawów nieżytu jelit. Co jest ważne, kiedy nasze dziecko dopadnie jelitówka? Kiedy leczyć domowymi sposobami, a kiedy iść do lekarza?

Objawy grypy jelitowej u dzieci

Podstawowymi objawami jelitówki u dzieci są biegunka i wymioty. Może też pojawiać się gorączka, osłabienie, bóle brzucha, brak apetytu, ból mięśni oraz dreszcze. Biegunka, która towarzyszy grypie żołądkowej, jest zazwyczaj koloru zielono-żółtego o wodnistej konsystencji. Utrzymuje się do 2-3 dni, a czasami trwa nawet dłużej. Jeśli po tym okresie objawy chorobowe nie ustąpiły, musimy niezwłocznie udać się do lekarza.

Grypa żołądkowa – leczenie

W większości przypadków jelitówka u dziecka przechodzi samoczynnie i nie wymaga specjalnej terapii. Nie ma dostępnych żadnych leków na grypę żołądkową u dzieci. Zaleca się tylko picie dużej ilości płynów, by nie doszło do odwodnienia. Wymioty i biegunka bardzo szybko odwadniają organizm, a to jest bardzo niebezpieczne, zarówno dla dzieci jak i osób starszych. U niemowląt zaleca się szczepienia przeciw rotawirusom. Chroni ono przed kilkoma szczepami rotawirusów i znacznie zmniejsza objawy choroby w przypadku zarażenia. Dziecko można szczepić do 6 miesiąca życia. Musimy jednak pamiętać, że na grypę jelitową nie ma skutecznych leków, przez co możemy jedynie łagodzić ją różnymi sprawdzonymi sposobami domowymi.

Domowe sposoby na jelitówkę u dziecka

Domowe sposoby na grypę żołądkową u dzieci to przede wszystkim odpowiednia dieta i prawidłowe nawodnienie organizmu. Istnieje jednak kilka naturalnych preparatów i surowców zielarskich, które pomagają walczyć z wirusami. Oto kilka pomysłów:

• banany – są bardzo delikatne dla żołądka, dodają energii i uzupełniają braki magnezu i potasu,
  • dieta lekkostrawna – produkty, które możemy podawać w czasie choroby to gotowana marchewka, gotowany kurczak, ryż, kisiel, galaretki,
  • preparaty probiotyczne – dieta w tym czasie jest bardzo uboga, a jelita silnie zaburzone, zatem warto podawać preparaty, które pomogą w procesie regeneracji,
  • zwykła woda – osoba chora powinna pić przynajmniej 2 litry wody, najlepiej w małych dawkach, za to w bardzo niewielkich odstępach czasu,
  • zioła – łagodzą stan zapalny, przyspieszają gojenie się śluzówki oraz redukują takie objawy jak ból czy skurcze brzucha. Rumianek działa przeciwzapalnie i rozkurczowo. Podbiał łagodzi podrażnienia błon śluzowych oraz okazuje się przydatny w przypadku wymiotów. Czarny bez skutecznie pozwala zbijać gorączkę, z kolei nagietek działa przeciwzapalnie.

Jak unikać grypy żołądkowej?

Choć unikanie grypy wirusowej nie jest łatwym zadaniem, warto jednak powziąć pewne środki ostrożności. Aby zapobiegać zachorowania na grypę żołądkową, należy stosować odpowiednią dietę, pamiętać o dezynfekcji nocnika lub deski klozetowej, często myć ręce, dbać o ogólną higienę osobistą, a także szczepić dziecko przed rotawirusami.