Prostata to gruczoł, z którego problemami borykają się głównie mężczyźni w starszym wieku. Jest on niezbędny, ze względu na ważne funkcje w męskim układzie moczowo-płciowym. Kiedy prostata zaczyna się powiększać, pojawiają się różne problemy. Nieleczony gruczoł krokowy może prowadzić do poważnych konsekwencji. Co jest przyczyną i jak leczy się przerost prostaty?

Co to jest przerost prostaty?

Przerost prostaty określany jest przez lekarzy skrótem BPH. Problem ten dotyka 50% mężczyzn po 50 roku życia. Ten gruczoł krokowy ma kształt i wielkość orzecha włoskiego. Znajduję się tuż pod pęcherzem moczowym, otaczając cewkę moczową.

Rozrost prostaty przebiega bardzo powoli, z biegiem lat prostata zaciska się wokół cewki moczowej i pojawiają się kłopoty z oddawaniem moczu. O wiele rzadziej w prostacie rozwija się nowotwór złośliwy, określany skrótem PCa. Rak prostaty może mieć związek z nadwagą, jedzeniem dużych ilości czerwonego mięsa, produktów mlecznych, nadużywaniem alkoholu czy paleniem.

Leczenie przerostu prostaty

Nie każdy mężczyzna, u którego doszło do łagodnego przerostu prostaty, zostaje podjęty leczeniem. O konieczności leczenia przerostu prostaty decyduje stopień nasilenia objawów. Chorzy z niewielkimi objawami, u których przerost prostaty nie wpływa na jakość życia, nie są poddawani terapii, tylko muszą regularnie wstawiać się na badania. Gdy zaburzenia oddawania moczu lub objawy stają się bardziej dokuczliwe, lekarz może zlecić leki na prostatę, w celu ułatwienia odpływu moczu poprzez rozluźnienie mięśni dróg moczowych. Stosuję się w tym wypadku alfa- blokery np. doksazosyna lub alfuzosyna, a w celu zmniejszenia strecza inhibitory 5 alfa- reduktazy np. finasteryd. W przypadku przyjmowania alfa-blokera, pierwsze rezultaty mogą być widoczne już po paru dniach, a pełne efekty zobaczymy po ok. 4-6 tygodniach. Leczenie finasterydem trwa zazwyczaj dłużej i efekty przychodzą po 6 miesiącach. Osoby zmagające się z silnymi i uciążliwymi objawami lub braku poprawy w trakcie leczenia farmakologicznego, mogą zostać skierowani na leczenie chirurgiczne. Dotyczy to około 25% mężczyzn chorujących na przerost prostaty. Celem leczenia jest przywrócenie odpływu moczu z pęcherza poprzez usunięcie tylko centralnej części gruczołu, co prowadzi do powstania odpowiednio szerokiego kanału.

Rośliny lecznicze na łagodny przerost prostaty

Kiedy występuje łagodny przerost tego gruczołu, możemy wspomagać leczenie naturalnymi sposobami. Zioła na prostatę to m.in. korzeń pokrzywy oraz owoc palmy sabal. Ekstrakty z obu tych roślin mają działanie przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Gdy połączymy te dwa zioła otrzymamy miksturę, która łagodzi ból przy oddawaniu moczu, zmniejsza parcie na mocz, a także jego zaleganie w pęcherzu moczowym. W przypadku problemów z prostatą, zaleca się również zioła nawłoci, skrzypu, liści borówki brusznicy oraz rdestu. Dobrze wpływają na częste zaleganie moczu, przewlekłe infekcje w drogach moczowych oraz pobudzają wydalanie substancji toksycznych z organizmu.