Rwa kulszowa, znana również jako zespół korzeniowy lędźwiowo-krzyżowy, jest spowodowana podrażnieniem nerwu kulszowego, który zaczyna się w odcinku lędźwiowym lub dolnej części kręgosłupa i kończy się w udzie. W przypadku rwy kulszowej możesz odczuwać ból w pośladkach i biodrze, które docierają do uda. Może to być głęboki, tępy ból lub ostry ból. Ból kulszowy może wahać się od łagodnego do silnego. Często ustępuje po leczeniu. Przypadłość jest szczególnie dolegliwa w przypadku kobiet w ciąży. Jakie są najlepsze ćwiczenia na rwę kulszową w ciąży? Sprawdźmy.

Rwa kulszowa – przyczyna bólu

Rwa kulszowa i wywołany przez nią ból jest zwykle spowodowany problemami z kręgosłupem lędźwiowym, takim jak wybrzuszenie lub przepuklina dysku. Może to być również spowodowane zmianami kostnymi, takimi jak zwężenie kręgosłupa, choroba zwyrodnieniowa stawów lub choroba zwyrodnieniowa dysku lub inny stan wpływający na kręgosłup zwany spondylolistezą. Rwa jest częstym zjawiskiem w przypadku kobiet w ciąży, gdzie płód wywiera nacisk na organy wewnętrzne, presję na nerw kulszowy, powodując objawy. Rwa kulszowa z powodu przepukliny dysku podczas ciąży nie jest powszechna. Jednak objawy podobne do rwy kulszowej są częste w bólu krzyża w czasie ciąży. W rzeczywistości od 50 do 80 procent kobiet odczuwa ból pleców podczas ciąży.

Objawy kulszowe mogą być również spowodowane napięciem mięśni i niestabilnymi stawami. Ból kości miednicy, problemy ze stawem krzyżowo-biodrowym i stan zwany zespołem piriformis, który jest problemem z jednym z mięśni pośladków, są częstymi przyczynami bólu kulszowego podczas ciąży. Wynika to ze wzrostu hormonów ciążowych, takich jak relaksyna, co może powodować rozluźnienie i rozciągnięcie więzadeł, struktur łączących kości ze stawami, szczególnie w okolicy miednicy. Waga dziecka może również zwiększać problemy ze stawem lub zespołem piriformis, ponieważ wywiera dodatkowy nacisk na miednicę i stawy biodrowe. Czasami pozycja dziecka może wywierać nacisk na nerw kulszowy. Jakie są najlepsze ćwiczenia na rwę kulszową w ciąży? Jak można przynieść sobie ulgę?

Najlepsze ćwiczenia na rwę kulszową w ciąży

Rwa kulszowa i leczenie bólu podczas ciąży obejmuje masaż, opiekę kręgarza i fizykoterapię. Samoleczenie bólu kulszowego podczas ciąży obejmuje ćwiczenia pomagające rozciągnąć mięśnie nogi, pośladków i bioder w celu zmniejszenia nacisku na nerw kulszowy. Niektórym osobom pomocne są również ćwiczenia w basenie.  Jakie są najlepsze ćwiczenia na rwę kulszową w ciąży w celu łagodzenia objawów dolegliwości?

• Rozciąganie mięśni pośladkowych w siadzie. Usiądź na krześle z nogami płasko na ziemi. Jeśli dotyczy to lewej strony, połóż lewą kostkę na prawym kolanie. Trzymając prosto plecy, pochyl się do przodu, aż poczujesz rozciągnięcie pośladków. Przytrzymaj przez 30 sekund. Powtarzaj przez cały dzień.
    • Rozciągnięcie mięśni nóg, pośladków i pleców przy stole. Stań twarzą do stołu z nogami nieco szerzej rozstawionymi niż biodra. Pochyl się do przodu z rękami na stole. Trzymaj ręce prosto, a plecy płasko. Odciągnij biodra od stołu, aż poczujesz przyjemną rozciągliwość w dolnej części pleców i tylnej części nóg. Utrzymaj tę pozycję przez 30 sekund do 1 minuty. Powtarzaj dwa razy dziennie.
    • Gołębia poza. To popularna pozycja jogi. Połóż się na rękach i kolanach na podłodze. Przesuń prawe kolano do przodu, aby znalazło się między dłońmi. Odsuń lewą nogę do tyłu, trzymając stopę na podłodze. Umieść zwinięty ręcznik lub blok do jogi pod prawym biodrem. Ułatwi to rozciąganie i zapewni miejsce na brzuch. Pochyl się do przodu nad prawą nogą. Powoli opuść się w kierunku ziemi, kładąc poduszkę pod głowę i ramiona, aby zapewnić wsparcie. Przytrzymaj przez 1 minutę. Powtórz po drugiej stronie. Powtórz kilka razy w ciągu dnia.
    • Rozciąganie zginaczy bioder. Uklęknij na podłodze na dłoniach i kolanach. Stań jedną stopę przed sobą, aby biodro i kolano były pod kątem 90 stopni. Przesuwaj ciężar do przodu, aż poczujesz rozciąganie z przodu bioder i nóg z tyłu. Przytrzymaj przez 30 sekund, a następnie powtórz po drugiej stronie.
  • Walcowanie pośladków i ścięgien udowych na rolce piankowej. Połóż wałek piankowy na ziemi. Usiądź na wałku z pianki, opierając się rękami za sobą. Przełóż jedną stopę nad drugim kolanem. Powoli przesuwaj ciało tam iz powrotem po wałku z pianki, aż znajdziesz delikatne miejsce. Kontynuuj ten ruch przez obolały obszar przez 30 do 60 sekund. Powoli przesuwaj się po wałku piankowym, aż znajdziesz inny delikatny obszar.